loading...
حی علی خیرالعمل ...

 

نماز باران


وقتي رحمت الهي (باران ) قطع شود و چشمه ها و قنات ها بخشكد و كمبود آب پديد آيد، براي نزول رحمت الهي و آمدن باران ، نماز مي خوانند. نام اين نماز، نماز استسقاء يا نماز باران است .
اين نيز، يك درس توحيدي و توجّه دادن به قدرت و رحمت الهي است ، زيرا در خشكسالي و قحطي و بي آبي ، از دست هيچكس ، كاري برنمي آيد، تنها خداست كه مي تواند با فرستادن ابرهاي باران زا، رحمت خويش را بر سر مردم بگسترد. خداوند مي فرمايد:
((قل اّراّيتم ان اّصبح مائكم غوراّ فمن ياّتيكم بماء معين ))
بگو: اگر آب شما بخشكد، چه كسي براي شما آب گورا مي آورد?
بي آبي يك منطقه و نيامدن باران ، نشانه قهر خدا و گاهي به سبب گناهاني است كه مردم جامعه انجام مي دهند. پس توجّه به خدا و گريه و التماس و توبه و تضرع، سبب مي شود خداوند عنايت كند و كم آبي را بر طرف سازد. نماز باران براي جلب رحمت خداوند است .
علّت نيامدن باران
همچنانكه اشاره شد، گاهي بي باراني ، نتيجه معاصي مردم و نوعي عقوبت و تنبيه الهي است .
رسول خدا (ص ) فرموده است :
وقتي خداوند بر امّتي غضب كند و عذاب بر آنان نفرستد، نرخ ها گران مي شود و عمرها كوتاه مي گردد، تجّار سود نمي برند و درخت ها ميوه نمي دهند و نهرها پر آب نمي شود و باران از مردم قطع مي شود و اشرار بر آنان تسلّط مي يابند.
در حديث ديگري ، امام صادق (ع) فرموده است :
((... و اذا جارالحكام في القضاء امسك القطر من السماء))
هر گاه زمامداران و حاكمان ، در دادرسي ستم كنند، باران از آسمان قطع مي شود. طبق روايات ، غير از آنچه ياد شد، شيوع گناه ، كفران نعمت ، منع حقوق ، كم فروشي ، ظلم و حيله ، ترك امر به معروف و نهي از منكر، ندادن زكات و... نيز، گاهي سبب قطع باران مي شود. در حديث آمده : حضرت سليمان ، با اصحاب خود براي نماز باران بيرون مي رفت . در راه ، به مورچه اي برخورد كه يكي از پاهايش را به آسمان بلند كرده و مي گويد: خدايا! ما مخلوقات ضعيف تو هستيم و از روزي تو بي نياز نيستيم ، پس به سبب گناهان بني آدم ، ما را به هلاكت مرسان .
حضرت سليمان (ع) به اصحاب فرمود: برگرديد! همانا بخاطر دعاي غير خودتان سيراب شديد...
پس خيلي هم نبايد مغرور بود، خداوند گاهي به خواسته مورچه اي ، رحمت خود را بر بندگان نازل مي كند. حتّي گاهي دعاي كافري چون فرعون را مي پذيرد و باران و فراواني آب را عطا مي كند. در حديث است از قول امام صادق (ع) كه ياران فرعون از كاهش آب نيل پيش او سخن گفتند و اظهار كردن كه اين باعث هلاكت ما خواهد شد. فرعون از آنان خواست كه آنروز برگردند. شب كه شد، به ميان رود نيل رفت و دست به سوي آسمان بلند كرد و گفت : خدايا! مي داني كه مي دانم ، كه جز تو، كسي توان آب آوردن ندارد، پس به ما آب بده . صبح كه شد، رود نيل فوران زد و سرشار از آب شد.
ايمني ديدند و نا ايمن شدنددوستي كردم ، مرا دشمن شدند... ما كه دشمن را چنين مي پروريم دوستان را از نظر چون مي بريم ?(َ560) آري ... خداي مهربان ، دعاي بندگان و تضرّع آنان را بي بهره و بدون پاسخ نمي گذارد، فقط بايد اقبال و روي آوردني از صميم دل و خالصانه از سوي بندگان باشد، تا لطف الهي شامل گردد.
به قول سعدي :
اي كريمي كه از خزانه غيب گبر و ترسا وظيفه خور داري دوستان را كجا كني محروم تو كه با دشمنان نظر داري
كيفيّت نماز باران
مثل نماز عيد، دو ركعت است و ركعت اوّل ، پنج قنوت و ركعت دوّم چهار قنوت دارد و بهتر است كه با جماعت خوانده شود.
در قنوت ها، هر دعايي مي توان خواند، ولي بهتر است دعايي خوانده شود كه در آن ، از خداوند، طلب باران شده باشد و قبل از هر دعا، صلوات بر پيامبر و آلش فرستاده شود. مستحب است كه حمد و سوره اش بلند خوانده شود.
از آنجا كه اين نماز، براي جلب رحمت پروردگار است ، در مستحبّات آن اموري ذكر شده كه همه ، حالت رقّت و زاري و نياز بندگان را مي رساند و جلب رحمت مي كند، از جمله : مردم سه روز، روزه بگيرند و روز سوّم به صحرا روند و نماز بخوانند. زير آسمان جمع شوند. پا برهنه باشند، مردم ، منبر را با خود به صحرا ببرند، موذن ها هم همراه باشند. پيران و كودكان و چهار پايان را هم با خود ببرند، بچه ها را از مادران جدا كنند تا صداي گريه و ضجّه زياد شود. مانع بيرون رفتن كفّار همراه خود شوند، امام جماعت و مردم ، در كمال خشوع و وقار و درخواست ، به بيابان بيرون روند، جاي پاكي را براي نماز، انتخاب كنند... و نيز، وقتي نماز به پايان رسيد، پيش نماز به منبر رود، و عباي خود را واژگونه يا پشت و رو بر دوش افكند، با صداي بلند، صد بار تكبير بگويد، رو به مردم سمت راست كرده ، صد بار بلند، سبحان الله بگويد، سپس به مردم طرف چپ روي كرده و صد بار با صداي بلند، لا اله الاّ الله بگويد، مانعي ندارد كه مردم هم با صداي بلند، اين شعارها را بدنبال پيشنماز، تكرار كنند، چرا كه رحمت و مغفرت را بهتر جلب مي كند.
آنگاه ، امام جماعت و مردم ، دست به دعا بردارند، و بسيار التماس و دعا كنند و

بنالند و بخواهند، و امام جماعت ، خطبه بخواند و از خداوند، طلب باران كند. و بهتر است از خطبه هايي كه از معصومين (ع) نقل شده استفاده شود. مانند آنچه از حضرت امير (ع) و امام سجّاد (ع) نقل شده است .
سابقه نماز باران
آنگونه كه از روايات تاريخي برمي آيد، نماز باران در زمان انبياء گذشته هم بوده است (نمونه بيرون رفتن حضرت سليمان را خوانديد).
دعاها و حديث هايي هم كه درباره شيوه رسولخدا (ص ) در خواندن نماز باران نقل شده ، با خطبه هاي مربوط به اين نماز كه از اميرالمومنين (ع) نقل شده ، و نيز دعاي امام سجّاد (ع) گوياي اين است كه به اين سنت ، عمل مي شده است .
در تاريخ ، برخي از علماي بزرگ هم به برگزاري اين نماز اقدام كرده و از خدا، باران گرفته اند.
البته اين نماز، از آن جهت حساسيّت دارد كه اگر خداوند، دعاها را مستجاب نكند و باران نفرستد، مايه شرمندگي نمازگزاران مي شود كه خدا به آنان توجّه ننمود. از اين جهت ، اقدام به اين نماز، جراّت و ايثاري در حدّ مايه گذاشتن از آبرو مي طلبد. يكي از معروف ترين نمازهاي باران تاريخ معاصر ما، نماز آيت الله العظمي سيّد محمد تقي خوانساري (رحمةالله عليه ) است .
نوشته اند كه در سال 1363 قمري همان سالي كه متفقين ، ايران را اشغال كرده بودند، در قم باران نباريد و باغها و مزارع خشكيد و خطر قحطي و خشكسالي مردم قم را تهديد مي كرد.
آن مرجع بزرگوار، دو روز متوالي براي نماز باران به بيابانهاي اطراف قم رفت ، اين حركت ، گرچه مورد استهزاء غير معتقدان به امور معنوي و غيبي بود، ولي در روز دوّم ، چنان باران آمد كه سيلها روان شد و جويبارها به راه افتاد و اين از آثار انفاس قدسي آن مرد الهي بود.

نمازهاي ديگر


براي ايجاد رابطه ميان بنده و خدا، نمازهاي بسياري مورد سفارش است . از قبيل : نماز غفيله . نماز حاجت . نماز شب اول قبر (ليلهالدفن ) نماز اوّل ماه . و... بسياري نمازهاي ديگر كه در كتب دعا مطرح است و علاقمندان به آنجا مراجعه كنند. در همينجا، اين نوشته را به پايان مي بريم ، به اين اميد كه ره توشه آخرت و كاري مفيد براي خود و ديگران گردد.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
ارزنـده تـرین گـوهـر مصــود نـمازست زیبنـده تـرین هـدیـه معبـود نـمازست ای دوست بگو تا همه ی خـلق بـدانـنـــد مقصود حق از خلقت مـوجــــود نـمازست ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ اولیـن چیزی که در قیامت مورد بررسی قرار می گیره "نـماز" و بهترین چیزی که در قـیــــامـت میتونی ببری "اخلاق نیکوست". این پایگاه صرفاً جهت آگاهی و درک بهتر نـماز می باشد؛ ما شنـونده ی پیـشنــــهادات و انتقادات بازدیدکنندگان گرامی هستیم، انشالله که این وب اول مورد رضایت خـداوند و سپس شما عزیـزان قـرار گیــرد. کپــی بـــــرداری از مطـــالـب پایگاه جـامع "دنیاي نیاز به نـماز" فقط با ذکر منبع بلامانع و در غیر این صورت شرعاً و عرفاً جایز نمی باشد! سجده بر سجّـاده عشاق چون كردي سحر جـان مولا زيــر لب آهسته نـامم را بـبـــــــــر موقع دلبری و پچ پچ و ناز است ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ عاشقان پنجره باز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند قبله هم سمت نماز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند عاشقان هرچه بخواهید بخواهید خجالت نکشید یار ما بنده نواز است اذان می گویند عاشقان وقت وضو شد میل دریا می کنیم آسمان را در کف سجاده پیدا می کنیم امت عشقیم و در محراب مولامان علی علی علی علی علی... زان که خواهی مجلسی مستانه برپا می کنیم علی علی علی علی.. ما همه تکبیر گویان ما همه گل دسته ایم ما سراسیمه به عشاق دگر پیوسته ایم تا اذانی می وزد از سینه ای گلدسته ایم ما همه در مسجد چشم تو قامت بسته ایم عاشقان پنجره باز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند قبله هم سمت نماز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ زیر باران نیزه ی دشمن در رکوع و سجود بود امام در مناجات ظهر عاشورا شعر پرواز می سرود امام ترک سجاده و نماز نکرد گرچه از جان بریده بود حسین سربه درگاه دوست می آورد عشق را برگزیده بود حسین... ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ به خدایت اعتماد و توکل کن ...! اما فراموش نکن که افسار شترت را هم به درخت ببندی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 115
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 111
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 122
  • بازدید ماه : 118
  • بازدید سال : 735
  • بازدید کلی : 6,341
  • کدهای اختصاصی

    ”چهارمین

    اوقات شرعی
    ذکر روزهای هفته حدیث موضوعی
    روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) ساعت فلش مذهبی
    زیارت عاشورا پخش زنده حرم

    بر هر نیت نماز مهدی صلوات

    ابزار وبلاگ