loading...
حی علی خیرالعمل ...
یاسر صیدالی بازدید : 33 یکشنبه 11 اسفند 1392 نظرات (0)

امیر المؤمنین (ع) فرمود:

شیعیان مرا به دو خصلت امتحان کنید که اگر دارای این دو خصلت بودند شیعه‌اند:
اهمّیّت به نماز در اوّل وقت و دستگیری برادران دینی خود با مال،اگر این دو در آن ها نبود،از ما دورند و دورند و دورند!

doeakodak www.newfun.ir 1 عکس های جالب از دعای کودکان در ماه رمضان

 

 

بحث پیرامون راز هرچیزی فرع وجود آن است ؛ زیرا معدوم بی راز است . نماز از آن جهت که دارای وحدت اعتباری بوده ، و وحدت ، مساوق هستی است ، از وجود حقیقی بهره ای نداشته قهراً رازی هم نخواهد داشت . لیکن از آن حیث که دارای ریشه تکوینی است ، و آن مبدأ تکوینی و موجود حقیقی در منطقه اعتبار به صورت مجموع حرکت ها ، سکونها ، گفتارها و رفتارهای جارحه و جانحه ظهورکرده است ، حتماً دارای سرّی خواهد بود ؛ چنانکه قرآن کریم دارای ظاهری اعتباری است ، چون مجموع حروف و حرکات است ، و دارای باطنی حقیقی است ؛ نظیر ( امّ الکتاب ) که ( علیٌّ حکیم ) می باشد . (( وانّه فی امّ الکتاب لدینا لعلیّ حکیمٌ ) ؛ سوره زخرف ، آیه 4 .)

http://s5.picofile.com/file/8117688542/%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D9%85%D9%87.png

 

 تمثّل ملکوتی نماز در برزخ نزولی ، در معراج حضرت نبی اکرم (ص) ، و در برزخ صعودی ، در قبر مؤمن ، نشانه وجود حقیقی داشتن آن ، قبل از اعتبار دنیایی و نیز بعد از آن خواهد بود ، و آن اعتباری که محفوف به دو حقیقت بوده و مسبوق به وجود حقیقی و ملحوق به آن است ، دارای زیربنای حقیقی بوده و مسبوق به وجود بوده و رمز رازیابی او انس با سابق و لاحق او می باشد . و چون این سبق ولحوق زمانی نیست که با معیت زمانی سازگار نباشد ، بنابراین هرجا نماز باشد ، آن سابق و لاحق ملکوتی با این امر اعتبار ملکی همراه خواهند بود .

آنچه در قلمرو اعتبار قرار دارد ، مانند احکام و آداب نماز ، به عهده فقه ، دعا و اخلاق است و آنچه از مرحله وجوب و ندب اعتباری گذشته به حالت نفسانی و شهود عینی رسیده است ، در محدوده سرّ نماز و مانند آن واقع می شود ؛ از این جهت ، می توان همه اسرار نماز را که برای نماز شخص حاضر است ، در نماز کوتاه مسافر یافت و همه آن ها را در نماز اَخرس بیماری که قادر برهیچ رفتار و گفتار نمی باشد جستجو کرد ؛ بلکه برنماز غریقی که فقط با اشاره مژه و انبعاث دل انجام می شود مترتّب دانست ، چنان که آثار فقهی آن از قبیل سقوط قضا ، بر آن مترتّب است .

بنابراین ، اساس راز نماز در، « شهود عینی » نمازگزار نهفته است و چون شهود قلبی درجاتی دارد ، برای اسرار نماز نیز مراتبی است که هر درجه بالا نسبت به پایین باطنی است مستور و هر رتبه پایین نسبت به بالا ظاهری است مشهور ، و نمازگزار سالک هماره با جان و دل از مشهور به مستور سفر می کند تا نه از شهرت نامی باشد و نه از سترت اثری و نه از راز نشانی و نه از نماز عیانی و نه از نمازگزار اسمی ، بلکه تنها « معبود » دیده می شود و بس . این مطلب عمیق ، مراد راهیان راستین کوی بندگی است ، نه آنکه سالک به جایی می رسد که معاذ الله نماز نخواند ؛ (امام خميني ، 1360، ص 46) و گر نه ، این پندار خام همان و سقوط در جهنم همان : « نیاز ورز ولی منکر نماز مباش » .

عبادت عارف منقطع ، با مجاری ادراکی و تحریکی حق ، انجام می شود نه عبد(امام خميني ، 1373، ص 102) ، لذا رسد آدمی به جایی که عبادت را نبیند ، نه عبادت نکند ؛ که اولی سعادت است و دومی شقاوت .


اوج راز نماز در شهود خداوند نهفته است : ( واعبد ربّک حتّی یأتیک الیقین )( سوره حجر ، آيه 99) و از محدودة « لاحول و لاقوّة الّا بالله » گذشتن و مرحله « لا إله الّا الله » ، را پیمودن و به ذروه ي« لا هو الّا هو » رسیدن است .

و معناي توحيد تامّ ، « قطع » توجه به غير خدا نيست ؛ زيرا قطع توجه به نوبة خود ، توجه و التفات است ، بلكه « انقطاع » توجه به غير است . و براي اينكه اين « انقطاع » هم ديده نشود ، كمال انقطاع ، مطلوب موحدان ناب مي باشد . به طوري كه نه تنها غير حق هم ديده نشود ، بلكه اين نديدن هم ديده نشود . و اين فقط در متن عبادت ، مخصوصاً نماز ، تعبيه شده است .

فرق بين ، « قطع » و « انقطاع » يا « كمال  انقطاع » همان امتياز بين مقام « فنا » و« فناي از فنا » است كه مايه « بقا بعد از فنا » و « فنا بعد از محو» است كه حضرت امام خميني ( قدس سره) در متن كتاب شريف سرّ الصلاة مكرّراً آن را مطرح فرموده اند ، چنانكه برخي ركوع را « فنا » و سجود را « فناي از فنا » دانسته و چنين سروده اند :

 

در خدا گم شو كمال اين است و بس

                  ( فناي اول )

 

 

گم شدن گم كن وصال اين است و بس

                         ( فناي دوم)



 

             (سبزواري ، بي تا، 527)

سرّ هرچيزي رابايد در نحوه هستي او يافت . نماز يك نحوه حركت خاص مي باشد ، نه تنها در مقوله كيف و .... بلكه در جوهر نماز گزار ؛ زيرا صحت آن به « نيت » است كه « نيت »  همان انبعاث روح از خلق به حق است و آنچه رايج بين غافلان مي باشد عبارت از نيت به حمل اولي و غفلت به حمل شايع است، يعني نيت درنماز غافلان « تصور »  بعث است ، نه « تحقق » « انبعاث » و با تخيّل بعث نيل به مقصد مستحيل و شهود مقصود ممتنع مي باشد .

بنابراين ، نماز حقيقي آن است كه واجد اين حقيقت كه همان « سرّ صلات » است ،    باشد و براي نيل به اين هدف ، گذشته از احكام و شرايط ، آداب و سنني نيز وضع شده است كه همه آنها علت هاي اعدادي و امدادي اند ؛ و مناسب ترين حال براي رازيابي نماز ، همانا سحر است كه نه محذور اشتغال روز را دارد ، و نه مشكل رنجوري سر شب درآن است : ( جوادي آملي ، 1375، ج 1، 135)

برچسب ها اسرار نمــاز: ,
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
ارزنـده تـرین گـوهـر مصــود نـمازست زیبنـده تـرین هـدیـه معبـود نـمازست ای دوست بگو تا همه ی خـلق بـدانـنـــد مقصود حق از خلقت مـوجــــود نـمازست ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ اولیـن چیزی که در قیامت مورد بررسی قرار می گیره "نـماز" و بهترین چیزی که در قـیــــامـت میتونی ببری "اخلاق نیکوست". این پایگاه صرفاً جهت آگاهی و درک بهتر نـماز می باشد؛ ما شنـونده ی پیـشنــــهادات و انتقادات بازدیدکنندگان گرامی هستیم، انشالله که این وب اول مورد رضایت خـداوند و سپس شما عزیـزان قـرار گیــرد. کپــی بـــــرداری از مطـــالـب پایگاه جـامع "دنیاي نیاز به نـماز" فقط با ذکر منبع بلامانع و در غیر این صورت شرعاً و عرفاً جایز نمی باشد! سجده بر سجّـاده عشاق چون كردي سحر جـان مولا زيــر لب آهسته نـامم را بـبـــــــــر موقع دلبری و پچ پچ و ناز است ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ عاشقان پنجره باز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند قبله هم سمت نماز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند عاشقان هرچه بخواهید بخواهید خجالت نکشید یار ما بنده نواز است اذان می گویند عاشقان وقت وضو شد میل دریا می کنیم آسمان را در کف سجاده پیدا می کنیم امت عشقیم و در محراب مولامان علی علی علی علی علی... زان که خواهی مجلسی مستانه برپا می کنیم علی علی علی علی.. ما همه تکبیر گویان ما همه گل دسته ایم ما سراسیمه به عشاق دگر پیوسته ایم تا اذانی می وزد از سینه ای گلدسته ایم ما همه در مسجد چشم تو قامت بسته ایم عاشقان پنجره باز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند قبله هم سمت نماز است اذان می گویند اذان می گویند اذان می گویند ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ زیر باران نیزه ی دشمن در رکوع و سجود بود امام در مناجات ظهر عاشورا شعر پرواز می سرود امام ترک سجاده و نماز نکرد گرچه از جان بریده بود حسین سربه درگاه دوست می آورد عشق را برگزیده بود حسین... ۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩۩۞۩ به خدایت اعتماد و توکل کن ...! اما فراموش نکن که افسار شترت را هم به درخت ببندی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 13
  • کل نظرات : 5
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 91
  • آی پی دیروز : 54
  • بازدید امروز : 82
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 93
  • بازدید ماه : 89
  • بازدید سال : 706
  • بازدید کلی : 6,312
  • کدهای اختصاصی

    ”چهارمین

    اوقات شرعی
    ذکر روزهای هفته حدیث موضوعی
    روزشمار غدیر مهدویت امام زمان (عج) ساعت فلش مذهبی
    زیارت عاشورا پخش زنده حرم

    بر هر نیت نماز مهدی صلوات

    ابزار وبلاگ